Friday 7 October 2011

jom review novel Andai Itu Takdirnya


oleh kerana baru habis baca novel AIK, so teringin nk buat review psl novel ni..heheh..Novel ni dh lama kluar, yg aisy beli pun dah cetakan ke 15, first cetakan tahun 2008, dh lama kluar cter ni, aisy jek yg x nk beli. x tau la kenapa, asal g pop jek x terase pun nk bli buku ni sbb tau buku ni mmg sedih gler, smpai la satu hari, teringin nk basuh mate (kluarkan air mata) ehheh..pegi pop tbe2 tgk buku tu dh sold out (padan muka diri sndri) tiem ader dpn mata x mo beli, skrg dh abis..ermm..after 2 week sajer jek nk usha buku baru, tbe2 jeng jeng..ternmpk buku AIT..suker gler kot, trus bli. 1 mlm jek aisy abiskn bace buku ni. serius wa ckp, buku ni mmg sedih gler, bgun pagi mata dh bengkak, nasib baik x de kls, klu x kan haru..huhu..mase bce buku ni, aisy siap doa lg, mintak jauhkn dr terjadi cm Aleya, byk sgt dugaan dia x tertanggung rasenyer. kita kena baca various novel, barulah fikiran kita matang n kita tahu realiti kehidupan. tak mustahil sebenarnya watak lelaki cam Aizril tu wujud, byk manusia bykla ragamnya. konklusinya, sapa2 yg blum beli lg novel ni, cpt2 la beli, nvel ni mmg sedih gler tp story dia mmg mnarik. confirm la air mata brtukar jdik paip mate..hehe

ni synopsis die..


"Jangan salah faham Puan Sri. Kemaafan yang diberi tidak akan sama sekali menjadikan saya lupa pada kedudukan diri saya ini. Saya tidak boleh membuang pangkat itu ke tepi hanya kesalahan yang pernah dibuat pada saya."


"Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Andai itu TakdirNYA, dia akan menempuhinya dengan tabah dan sabar. Apa yang penting sekarang adalah kebahagiaan anaknya, Dania. Sekurang-kurangnya, bila Aleya menutup mata, kehidupan Dania akan terbela.


"Selama aku miniti liku-liku kehidupan yang penuh onak dan duri ni, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-Nya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."

2 comments:

  1. yup memang best sgt2... dan sgt sedih.. baca byk kali pun tak bosan.. sgt menyentuh hati bila aleya kena pukul dek aizril tu time tgh sarat dan dalam hujan.. giler kejam en hubby tuh.. smp mati anak drg.. kesian sgt.. dah la tu nyesal jap then buat lg.. kesian kat leya.. bermacam dugaan dia terima.. sakit tumor plak tu.. nasib baik pengakhiran cerita dia bahagia lau tak mmg dikoyak2 novel tu buat sup..

    ReplyDelete
  2. hahaha..nasib baik happy ending kan, kalau x mmg dh kene panggang buku ni..mata smpai bengkak2..hehehe tp cter ni mmg berbaloi beli, jln cter yg mnarik, tp mmg sedih gler, klu sapa yg baca x nangis, mmg hati batu btul la..hehehe

    ReplyDelete